Het blijven ontwikkelen van goede Kortdurende zorg is nodig om de budgetten goed te kunnen benutten en de wachttijden aanvaardbaar te houden. Dat doen we door samen met u duidelijk te krijgen waarom u hulp vraagt en wat u wilt bereiken
Invulling
U krijgt informatie over de mogelijkheden voor de behandeling en beslist samen met uw behandelaar over de invulling van het behandeltraject.
- Kan de behandeling (deels) online gedaan worden?
- En is een groepsbehandeling wellicht passend voor u?
Uw behandelaar legt u duidelijk uit wat er van u wordt verwacht in de behandeling. Apps en eHealth-modules ondersteunen uw behandeling, zodat u zelf op elk moment verder kunt werken aan uw herstel.
We hebben vertrouwen in uw eigen kracht en willen ervoor zorgen dat u zo snel mogelijk weer zelf verder kan. We bespreken met u hoelang de behandeling ongeveer gaat duren. We kijken regelmatig samen of u op de goede weg bent om uw doelen te halen. Zo zorgen we er samen voor dat de behandeling blijft aansluiten op uw behoefte en niet langer duurt dan nodig.
Lengte van de behandeling
Het uitgangspunt is om in principe de behandeling maximaal 750 min te laten duren, tenzij anders geïndiceerd. We beschikken ook over methoden die oplossingsgericht/klachtgericht en eigen kracht gericht zijn. En we streven ernaar u los te laten als dat kan.
Om de wachtlijsten kort te houden bieden we groepsbehandelingen aan.
De gemiddelde duur van de trajecten zijn tussen de 10 en de 15 afspraken.
We monitoren al ons handelen.
- Zijn er klachten?
- Wat kunnen we daarvan leren?
- Komen er cliënten terug binnen een jaar en wat zegt dat over de behandeling?
We moeten leren cliënten eerder weer los te laten. Soms durven cliënten dat niet goed aan en blijven veel klachten rapporteren. Soms moeten we de client daarin teleurstellen en toch naar afronding toe werken. Dit alleen als we het vertrouwen hebben in de eigen kracht van de client.
Ook zullen we selectief omgaan met de aanmeldingen. Wat bij de POH hoort laten we daar of verwijzen we terug. Steunende gesprekken die gedaan kunnen worden door maatschappelijk werk verwijzen we door na de behandeling.
We willen ook leren van anderen en hebben weer regelmatig contact met verwijzers en andere zorginstellingen.
We willen het leren en verbeteren zowel in de spreekkamer met de cliënt, als door de organisatie als geheel in een lerend netwerk stimuleren.